بروزرسانی : جمعه 30 دي 1390    مترجم : آمنه حکمت، محمد سهرابی     منبع : وب سایت محمد سهرابی

استفاده هوشمندانه از تماسهای ناموفق توسط سیستمهای هوشمند تلفنی (IVR)در تایید تماسهای ناموفق

تایید تماسها به چه معناست؟

تایید تماسها به معنای بررسی شماره تلفن وارد شده در  یک فرم (هم فرم الکترونیکی که از طریق اینترنت در دسترس است و هم فرم کاغذی) اعم از  معتبر بودن یا غیر معتبر بودن آن است. در اینجا، اعتبار شماره تلفن تنها از منظر  وارد شدن اعداد (و نه حروف)، تعداد شماره های وارد شده و طول رشته عدد ورودی (که به  راحتی از طریق برنامه های موجود قابل شناسایی است) بررسی نمی شود، بلکه این بررسی  از نظر فعال بودن شماره تلفن اعلام شده از طرف شخص پرکننده فرم است. یعنی این مساله  بررسی می شود که اگر شماره تلفن اعلام شده از طریق تلفن معمولی گرفته شود، آیا این  شماره زنگ می خورد یا نه. همچنین بررسی می شود که آیا صاحب شماره تلفن وارد شده با  نام وارد شده در فرم یکی هست یا نه؟ بنابراین، در اکثر مواقع، بهترین راه برای  بررسی شماره ها، تماس دستی با آنها و صحبت با فرد آنسوی گوشی است، که این کار  براحتی با یک سیستم تلفنی هوشمند قابل انجام است.

لزوم بررسی تماسها

تایید اعتبار اشخاص از طریق تلفن برای بسیاری از  خدمات و سرویسهای که نیاز به تایید هویت شخص دارند کاربرذهای زیادی دارد.

اموربانکی، صدور کارتهای اعتباری و … از جمله خدماتی  است که نیازمند تایید هویت شخص می باشد. همچنین با بررسی و تایید شماره ها، از  میزان تماسهای غیرواقعی توسط اشخاص نامعلوم به طور چشمگیری کاهش می یابد.

چگونه می توان از IVR  در بررسی تماسهای ناموفق (Missed calls) استفاده کرد؟

تماس ناموفق تماسی است که به آن به هر دلیلی پاسخ  داده نشود. حال چه تماس ناموفق به دلیل عدم برداشتن گوشی در نقطه مقصد پس از خوردن  تعداد کافی زنگ باشد، یا این که پس از یک یا دو زنگ تماس از سمت مقصد قطع شود، بسته  به نوع تماس ناموفق، پیامهایی مابین فرد تماس گیرنده و مقصد رد و بدل می شود. در  بسیاری از کشورهای دنیا، تماسهای ناموفق بیشتر از طریق قطع تماس از مقصد صورت می  گیرد. در آمریکا، تماس ناموفق به عنوان "Drop Call" شناخته می شود، در حالی که در  انگلیس و استرالیا، "prank call" و در کشورهای دیگر با اسامی دیگری شناخته می شود.

تماس ناموفق همچنین به روشهای زیر برای تایید شماره  تلفن بصورت اتوماتیک استفاده می شود:

1- زمانی که فرد، شماره تلفن خود را در فرم ثبت نام  آنلاین وارد می کند، طی زمان مشخصی (مثلا 20 دقیقه) از طریق تلفن، با شماره وارد  شده در فرم تماس گرفته می شود. به محض برقراری تماس و زنگ خوردن گوشی، تماس خود به  خود قطع می شود تا از افتادن شماره تلفن تماس گیرنده (caller ID) و صرف هزینه  برقراری تماس جلوگیری به عمل آید.

2- شخص با شماره اعلام شده توسط سیستم تماس می گیرد.  سیستم IVR، شماره تلفن تماس گیرنده را بر اساس  سیستم Caller ID تشخیص داده، ثبت می کند و آنرا با شماره موجود در فرم الکترونیکی  انطباق می دهد. اگر شماره ها یکی بودند، این شماره تلفن تایید و در نهایت عضویت  مورد قبول واقع می شود.

3- حال سیستم تلفنی هوشمند IVR می تواند با برقراری یک تماس اتوماتیک به  شخص پرکننده فرم تایید ثبت نام وی را اطلاع دهد تا بقیه مراحل مربوط به ثبت نام یا  سایر اهداف مربوط به فرم ثبت نام آنلاین انجام شود.
با وجود سیستمهای مختلف مخابراتی در ایران مانند خطوط E1 که امکان پاسخگویی همزمان  30 خط تلفن را دارا می باشند، این مساله میزان امنیت و حفظ اطلاعات شخصی فرد تماس  گیرنده را به طور قابل ملاحظه ای بالا می برد.

بنابراین تماس ناموفق همراه با یک سیستم IVR هوشمند می تواند به عنوان یک سرویس خودکار  تایید کننده شماره تلفن استفاده شود.

مترجم: آمنه حکمت، محمد سهرابی

درباره نویسنده/مترجم:

محمد سهرابی  کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و کارشناس تجارت الکترونیک، مشاور در زمینه مدیریت مبنی  بر تکنولوژی و همچنین نویسنده و مترجم مقالات در زمینه تجارت و بازاریابی الکترونیک،  بهینه سازی موتور جستجو و مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد.
این مقاله را می توانید در مجله، روزنامه، کتاب، کتاب الکترونیکی و وب سایت دوباره  چاپ کنید با این شرط که هیچ تغییری در عنوان، متن و لینکهای مقاله ایجاد نشود و  اطلاعات کامل و لینکهای مربوط به نویسنده بطور کامل و دست نخورده در آن درج شود.